Πως και Ποιον ψηφίζουμε μεθαύριο

του Νίκου Σαμούρη

 

Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου μας αποτελείται από 33 δημοτικούς συμβούλους. Άρα ο συνδυασμός και ο Δήμαρχος που θα εκλεγεί την δεύτερη (πιθανότατα) Κυριακή των εκλογών θα πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον 17 δημοτικούς συμβούλους για να εξασφαλίσει την πλειοψηφία και να εφαρμόσει απρόσκοπτα το πρόγραμμα του την επόμενη τετραετία. Με δεδομένο όμως ότι οι δημοτικοί σύμβουλοι εκλέγονται με το νέο σύστημα της Απλής Αναλογικής από την πρώτη Κυριακή και σύμφωνα με τις μέχρι σήμερα εκτιμήσεις, η επίτευξη πλειοψηφίας 17 συμβούλων από τον ίδιο συνδυασμό είναι αδύνατη.  Παρατηρήστε τον παρακάτω πίνακα που περιγράφει ένα πιθανό εκλογικό αποτέλεσμα για να γίνει κατανοητό το νέο σύστημα εκλογής:

ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΣΥΝΔΙΑΣΜΟΥ 1ης ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Ποσοστό

Αριθμός δημοτικών συμβούλων

1ος

30%

10

2ος

25%

8

3ος

20%

7

4ος

15%

5

Λοιποί

10%

3

Σύνολα

100%

33

 

Είτε  ο πρώτος είτε ο δεύτερος συνδυασμός εκλέξει Δήμαρχο την δεύτερη Κυριακή , κανένας δεν θα διαθέτει την πλειοψηφία των 17 δημοτικών συμβούλων.

Και πως θα διοικηθεί ο Δήμος θα αναρωτηθεί εύλογα ο δημότης - εκλογέας? Κατά την άποψη μας η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι το βασικό κριτήριο επιλογής συνδυασμού και Δημάρχου στις προσεχείς δημοτικές εκλογές.

Η φιλοσοφία του νέου εκλογικού νόμου για την αυτοδιοίκηση  είναι να λαμβάνονται αποφάσεις για τα τοπικά ζητήματα με ευρείες πλειοψηφίες από πολλούς συνδυασμούς (τουλάχιστον στην θεωρία). Έτσι εκπροσωπείται αναλογικά όλο το εκλογικό σώμα και λογικά τα διοικητικά αξιώματα θα πρέπει να μοιραστούν στην βάση προγραμματικών συμφωνιών μεταξύ  συνδυασμών για να υπάρχει μια στοιχειώδης συναίνεση και πολιτική συμπόρευση στην λήψη αποφάσεων. Άρα την επομένη των εκλογών ο νέος Δήμαρχος θα πρέπει άμεσα να σπάσει τα στενά όρια της εκλεγμένης δημοτικής του ομάδας, προκειμένου να δώσει ενεργητικό πολιτικό χώρο σε άλλους συνδυασμούς. Σε αυτό το σημείο θα δημιουργηθούν αναπόφευκτα οι πρώτοι κραδασμοί και αναταράξεις, απαιτώντας ζογκλερικες κινήσεις εκ μέρους του νέου Δημάρχου για τον σχηματισμό ενός βιώσιμου δημοτικού πλειοψηφικού σχήματος.

Πάμε τώρα στην πράξη και με δεδομένο ότι δημιουργήθηκαν “σχηματισμοί” πλειοψηφίας. Σε βασικά ζητήματα καθημερινότητας θεωρούμε ότι θα επιτυγχάνονται πλειοψηφίες και θα παίρνονται αποφάσεις. Όμως η διαχείριση της καθημερινότητας (συντηρήσεις υποδομών, σκουπίδια, μικροεργα, εκδηλώσεις, αθλητικά γεγονότα κλπ) είναι αυτονόητες και δεδομένες υποχρεώσεις κάθε δημοτικής αρχής. Το πρόβλημα θα προκύψει στην εφαρμογή  των επιτελικών προγραμμάτων των συνδυασμών που διαβάζουμε αυτές τις μέρες και επικαλούνται οράματα για Αναπτυξιακές δράσεις, Ψηφιακές καινοτομίες, Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια, Στρατηγικά Πλάνα Αστικής Ανάπλασης,  Ολοκληρωμένα σχέδια για την προστασία του περιβάλλοντος και διαχείρισης απορριμμάτων, μουσεία, πανεπιστημιακές σχολές και ένα σωρό καλούδια που αν μπορούσαν να εφαρμοστούν έστω και σε ένα ποσοστό 10% στο τέλος της επομένης τετραετίας θα αλλάζαμε το όνομα του Δήμου σε Νέα Βιέννη.

Και γιατί να υπάρχει πρόβλημα στην ψήφιση τόσων καλών και σημαντικών ζητημάτων για τον δήμο θα ξαναρωτήσει κάποιος.

Η απάντηση έγκειται σε τρεις λόγους

Ο πρώτος έχει να κάνει με αυτό που λένε οι πολιτικοί ότι η επόμενη προεκλογική περίοδος αρχίζει την επόμενη μέρα των εκλογών. Οι περισσότεροι πρωταγωνιστές (επικεφαλεις - μεγαλοσυμβουλοι - δελφίνοι κλπ) αυτών των εκλογών που δεν πετύχουν, ενδόμυχα αλλά και εμφανώς θα απεύχονται την επιτυχία του υπάρχοντος πλειοψηφικού σχηματισμού προκειμένου να έχουν λόγο ύπαρξης   μέσω της άρνησης, της πόλωσης και της αντιπαλότητας. Άλλωστε και θεσμικά θα πρέπει να υπάρχει αντιπολίτευση για τον έλεγχο της συμπολίτευσης και την αποτροπή ηγεμονικών σχημάτων.

Ο δεύτερος λόγος ασυμφωνίας θα προκύπτει από τις διαφορετικές προτεραιότητες που αντιλαμβάνεται και θέτει ο κάθε συνδυασμός δεδομένων των πενιχρών πόρων της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Ο τρίτος και βασικός λόγος έχει να κάνει με τις διαφορετικές ιδεολογικο -πολιτικες κατευθύνσεις αλλά και το υπόβαθρο γνώσης και μόρφωσης του συνόλου των ατόμων που θα απαρτίζουν το μελλοντικό Δημοτικό Συμβούλιο. Πόσοι από αυτούς θα μπορούν να αξιολογήσουν και ακολούθως να ψηφίσουν ένα σημαντικό έργο π.χ. Ηλεκτροφωτισμού Led, με χρηματοδότηση μέσω  των Συμπράξεων Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και εκχώρηση μέρους των ανταποδοτικών τελών του Δήμου που εισπράττονται μέσω της ΔΕΗ? Ποιοι και πόσοι θα μπορούν να διαπραγματευτούν τέτοιες συμβάσεις με ιδιώτες, να κατανοήσουν τις μελέτες Κόστους - Οφέλους και να πείσουν με τα κατάλληλα επιχειρήματα το δημοτικό σώμα? Όταν τα αριστερόστροφα σχήματα ακούνε για ΣΔΙΤ ‘βγάζουν’ σπυράκια, ενώ όταν τα δεξιόστροφα ακούνε π.χ. για δράσεις  κοινωνικής ένταξης των Ρομά ‘κατεβάζουν’ καντήλια.

Τελειώνοντας και αφήνοντας ασχολίαστες διάφορες άλλες μελλοντικές παρενέργειες του νέου εκλογικού νόμου, όπως κρυφά πολιτικά αλισβερίσια που θα αλλοιώνουν την αρχική ψήφο, ρουσφέτια φαινομενικά ΄πολιτικών’ αντιπάλων, πολιτικοί εκβιασμοί, διασπάσεις υπάρχοντών συνδυασμών κλπ, επανερχόμαστε στο αρχικό ερώτημα: Πως θα διοικηθεί ο Δήμος την επόμενη μέρα των εκλογών. Για να απαντηθεί το Πως σκεφτείτε πρώτα Ποιος συγκεντρώνει τα απαραίτητα προσόντα της πολιτικής εμπειρίας, της γνώσης των ζητημάτων της τοπικής αυτοδιοίκησης, της προσήλωσης στην διαφάνεια, της επιτελικής σκέψης και κυρίως της δυνατότητας επίτευξης συναινέσεων σε διαφορετικούς πολιτικούς χώρους.